Monday, July 24, 2006

Day 1 : Pulau Kapas (Candat Sotong)

Salam...sambung ok!
Actually trip mencandat sotong nih pertama seumpamanya dirasai oleh kitorang, so kire memang pengalaman baru n sangat teruja...hahaha

Tengok jer ler muke happy bercampur cuak nih (haffis arsat cuak), mane tak nye bot nelayan nih macam tak stabil jer tambah pula ngan ombak kuat... gembira la gaks...adventurous

Pakcik nih le yang mengetui trip candat sotong, kaye lah pak cik nih, satu bot dapat rm400, wahhh... best2..

Sume macam tak sabar2, pastu lebih kurang setengah jam perjalanan ke tengah laut, bot berenti, pasang sauh (betul ke spelling nih), hmmm mule la mencandat...

Tak dapat2 sotong, pastu pindah tempat lain, ehh tetiba mase nak angkat tali pancing tuh ade sekor sotong kecik molek HALUS haha tersangkut kat mawi punye pancing, hahaha sotong pertama berjaya dinaikkan excited la...

Lepas pindah tempat yang second nih, memang banyak sotong dapat, arip dapat besar, diikuti budak lain...aku punye la candat2, sekor pun tak kene, memang aku rase aku nih bukan orang yang layak memancing, sepanjang aku hidup kat dunia nih baru 2 ekor ikan aku dpt...malang2
Sume orang mule mabuk, fenin2 sumer ler... ade yang termuntah lagi tuh (perlu ke mention name?!!)... hah rasekan~~ tuh ler namenye mencandat...

Maklumlah tak pernah turun ke laut, time tuh barule kitorang rase menghargai sangat jasa nelayan2 nih, bukan mudah sebenarnye, kite jer complaint kat umah harge ikan, sotong sumer mahal... aku insaf...kami insaf hahaha

Aku masih bley bertahan lagi, yups come on sotong naik2, tak naik2, sampai la aku betul2 pening, baru ler berputus asa sket, tido kat tempat drebar bot tuh sambil tangan menarik2 tali pancing...tak dapat jugak..

Akhirnya lebih kurang pukul 9.30 malam kebanyakannya dah mengeluh nak balik, nak balik!!! aku pun masih bersabar lagi sampai la kul 10.00 malam baru le bertolak balik setelah krel ngan amartz memakse sepakse2 nye suruh balik, aku pun balik arr sebab memang sumer dah mabuk, mawi yang hero dapat byk gak la sotong tuh pun tewas ngan lautan...hehehe... ramai gak la yang tak dapat sotong...aku, pp, ammar (kate nelayan?!!!) ngan beberapa yang tak sempat aku interview...tak per ler tgk sotong2 org dapat pun sudah cukup bagi kami...
hahaha (padahal kecewa)...ade yang kate taubat tak nak
turun ke laut dah mencandat...
byk gak la sotong yang kitorang dpt, naik jer ke darat, rehat sekejap, sembahyang sumer, pastuh buat BBQ sotong tuh...fuh~~kenikmatan sotong fresh yang sukar digambarkan... memang nikmat sekali...seperti yang dinyatakan krel, sotong kenikmatan suci, rase yang murni (lebey kurang la)..bile tgk pics sotong BBQ nih memang terliur balik la...hahaha...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home